reklama

Kupovanie hlasov - slobodný obchod

Počiatočné vášne okolo volieb starostu v Petržalke pomaly chladnú. Otvára sa priestor na hlbšie zhodnotenie vzniknutej situácie. Stali sa teda petržalčania svedkami nezdravého nedemokratického precedensu kupovania hlasov, alebo len bežnej obchodnej výmeny?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Aktivisti podporujúci zvolenie Petra Matúšku za starostu Petržalky údajne odmeňovali voličov za odovzdaný hlas elektrospotrebičmi. Protikandidáti onálepkovali takéto konanie ako kupovanie hlasov. Mal som pocit, akoby len hlasy voličov rozhodnutých bez obdržania elektrospotrebičov získali morálne oprávnenie na sčítanie. Hlbšie zamyslenie sa nad spôsobom predvolebného boja a získavania sympatií voličov ukáže, že v konečnom dôsledku aj ostatní kandidáti obchodovali s hlasmi. Politická voľba nie je vo svojej podstate ničím iným ako len obchodom s uspokojením. Voličský hlas predstavuje výmenný prostriedok. Za túto “menu” volič kupuje od kandidáta konanie, ktoré uspokojí voličove potreby (bývanie, doprava ...). Na druhej strane kandidát predáva svoj produkt - čiže sľuby a politické záväzky, tak aby dosiahol vlastné uspokojenie (plat, moc ...) spojené s vyhliadnutou funkciou. Politikove sľuby teda obsahujú aj budúce materiálne výhody pre voličov. Ak sa ponuka uspokojí požiadavky dopytu prichádza k výmennému aktu – hlasovaniu.Protikladom načrtnutého obchodu má, podľa neúspešných kandidátov, byť obchod aký uzavrel Matúška so svojimi voličmi. Rozdiel možno postrehnúť iba v tom, že Matúška uspokojil potreby svojich voličov pred zvolením, a to preferenciu okamžitého prospechu (hmotného daru) pred budúcim uspokojením vyplývajúcim zo sľubov ostatných kandidátov. Matúškových voličov nikto nenútil k voľbe. Uzavreli dohodu o poskytnutí svojho hlasu tomu kandidátovi, ktorý správne analyzoval trh voličov a postrehol preferenciu okamžitého prospechu pred budúcim. Matúška sa teda previnil iba tým, že uspel v konkurenčnom boji ponukou, ktorá najlepšie uspokojila potreby voličov. Preto nemožno zavrhovať tritisíc voličov, ktorí sa v danej chvíli racionálne rozhodli pre najvyšší ponúkaný úžitok, a tak neboli súčasťou „kupovania hlasov“, ale sa stali súčasťou slobodnej trhovej výmeny.Pozn.: Autor nie je sympatizantom P. Matúšku a internet „zadarmo“ považuje za ekonomický nezmysel.

Peter Fašung

Peter Fašung

Bloger 
  • Počet článkov:  13
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Tridsaťtriročný, optimistický, v širokých súvislostiach rozmýšlajúci, v oblasti rozvoja ľudských zdrojov pôsobiaci, ekonómiu slobody ako hobby majúci ... Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu